2010/11/11

På banan igen

Nu var man igång igen! Ett snällt leende från en kassörska, en upphittade vante, en biljett bokad till stockholm över helgen och allt är möjligt. Jag håller kvar min Skövde dröm, någonstans så vet jag att den är ett ess jag behöver i min skjortärm!

Igår kväll var jag och min kompanjon på Multi Kulti möte här i Ryd och filmade. Det är de sinnesjukt mest fantastiska ungdomarna jag någonsin träffat! Som massproducerade av en statlig drömfabrik sprutar de av ord som demokrati, respekt, medmänsklighet. En kille i artonårsåldern hävdade att han ville bo här i Ryd hela sitt liv och låta sina barn springa i exakt samma fotspår. De är hur sköna som helst. Att filma gick också himla smidigt. Ska åka och titta på resultatet i skolan snart. Att visa dessa ungdomar som är så fina, med idoler som Tupac, med avseende på hans kamp för männskliga rättigheter, jag tappade hakan. Samtidigt säger det en liten cynisk smurf i mig att det inte är intressant att visa upp någonting som inte är problematiskt, helt vitt. Hmm...??!

Sen har jag bokat intervju och häng med en av Ryds mest framgångsrika rappare, Castro Pollux! Youtube, facebook, profile pictures...livet är bra mycket enklare nu för tiden, trots att han bor i Norge! På lördag spelar han på East så vi hänger med. Jag har bokat in mig på presslunch på etnografiska museet också med föreläsning av min gamla lärare i socialantropologi. SKOJ!

No comments: