2010/11/03

Första kursen avklarad


Dokumentära medier 1 är numera avklarad och jag bockar nöjt av 15 högskolepoäng. En hemtenta på drygt 4000 ord, tre muntliga seminarier, ett dvd-omslag skapat i photoshop, en uppsats om komponentvideo och fyra uppgifter i stillbild.


Den här veckan börjar vi med video. Det ska bli väldigt spännande att börja laborera med alla de olika faktorerna som vi läst om i teorin. Hur kreativt ska vi behandla verkligheten? Vems perspektiv ska vi skildra? Hur ska vi få plats med mikrofon, mikrofonstativ, kamera, karmerastativ, lampa och två person som manövrerar dessa utan att totalt inkräkta på den befintliga tillvaron? Skojiga uppdrag väntar. :) Jag blev ganska inspirerad av Lena Sundströms reportagefilm, "Dom kallar oss Rasister". Den var bra men det var inte speciellt snyggt och slutet var väl inte det lyckliga slut som jag hade hoppats på. Såg dock utdrag av Jimmy Åkesson i talarstolen idag och han såg så nervös ut! Mediaträningen håller bara såå långt...


Igår var jag på boxercise med Katrin, min favorittyska och hennes engelska kompis. Det var jätte roligt! Skönt att komma ut och träffa lite slumpmässigt folk. Det finns så många program på högskolan här, den ena mer ökänd än den andra. Största namnet för sig har utan tvekan Dataspelsutvecklarna! Den enda jag känner gillar att klä sig i kvinnokläder eller till japanska barnhjältar. Jag lyssnade på en grupp av dem prata idag när jag satt och njöt skolans fantastiska kaffemaskinsbryggd i kafeterian. De lever verkligen i flera, parallella universum där olika språk, regler, koder, logik, kunskap, målsättning ETC varierar. I teorin låter det nästan roligt!


Om jag ska skriva av mig så bör jag nog nämna ungefär hur stressad jag är över skoltidningen. Jag vet inte hur jag ska motivera och sparka de andra i redaktionen i rumpan på rätt sätt för att få dem att dra sitt strå till stacken. Vi måste alla ringa och besöka företag och få några annonser sålda för annars blir det ingen tidning! Jag känner mig lite dranerad på ork. Jag skulle vilja ge dem sparken men det går ju inte! Maria Trump, 2020, ååh... :)

No comments: