2010/09/21

Journalister, skärp er!

Jag är jätte trött nu på att journalisterna idiotförklarar Sverigedemokraterna. Detta beroende på att jag tycker att de gör detta baserat på en metod främst innehållande stor retorisk och emotionell grund! Istället för att faktiskt debattera och låta dem visa sina argument på så saklig och konkret grund så att vi kan förstå att de inte har befogenhet eller männskliga värderingar så provocerar media fram skräckkänslor t.ex i och med hänvisningarna till nazism. (Och nazism e väl dåligt för jag har ju sett massa hemska bilder och sett filmer där söta och snälla människor dödats i gaskammare etc..)

Jag vill inte förneka den stora delen i människans komposition som är våra känslor men jag tror att min vädjan är viktig för att i framtiden fortsätta så stabillt som möjligt mot ett bättre samhälle på jorden. SNÄLLA kan vi bekämpa varandra med lite mer saklig argumentation och debatt, t.ex kring hur alla partier har för strategi i t.ex invandring/integrationspolitik? Det är såklart bra att väcka ett starkt intresse i varje svensk stuga men jag hade mycket hellre fått mer information kring idéerna och politiken än att göra sådana här ironiska och extremt narratativt inslag om det nya partiets medlemmar så som Svts Agenda special gjorde. Jag kan tyvärr inte kopiera in någon länk, kanske återkommer med det senare.

Det gör mig besviken och arg eftersom jag ser kopplingar till att det är den här typen av journalistik som jag anser håller borta FI från riksdag och regeringsmakt. Detta eftersom nyhetsvärdesfokus ofta hamnar på emotionella och skandalaktiga aspekter snarare än politiken! Denna sorliga händelse i svensk politik och demokratihistoria med ett främlingsfientligt parti i riksdagen är en oerhört stor prövning för våra journalister. Jag anser att de behöver lägga in en högre kvalitetsväxel och väga sina taktiker mycket noga. Att inte klippa ihop löjliga antipropagandafilmer som jag refererade till utan hålla huvudna högt, för annars kan det i framtiden, när känslorna svalnat och situationen normaliserats, situationen bli riktigt farlig.

No comments: