2010/09/05

Göteborgskultur revisited

Kanske inte kind mot kind men väl lår mot lår i de förtrollande småtimmarnas sken på en båt i göteborgs kanal satt jag och Kristian Anttila i fredags natt. Jag som varit blind för något annat än honom under en tid, som jag inte har den blekaste uppfattning om dess mått, hade inte märkt att det till slut bara var vi kvar på det övre decket. Även om det är en dröm att få träffa sina idoler så är man alltid nervös för att verkligheten inte ska leva upp till det idealiserade fenomenet. Han är inte gud utan faktiskt normalare än förväntat men ändå ack så lidelsefullt snygg och onekligen snuskig och skön. Om han är attraktiv som en zigenarprins så verkade hans lya hålla väl matchad stil. Vi diskuterade fynd vi gjort i sopprummet, mjällschampo, om hans växter som han övervägt att urinera i och den myrkoloni som han inte hade något emot att ge asyl för i hans kök. Efteråt var jag så lycklig att Johan Palms fans hade fått konkurrens i idoldyrkan.

Om bara kvällen hade tagit slut där så hade jag varit över regnbågen glad. Jag hade varit på Liseberg och delat en nostalgitripp med Louise av göteborgs indiepop och skuttande conversebarn. Sedan på båten träffade jag en FANTASTISK tjej som hette Maria som introducerade mig för alla hennes kompisar, därmed även Kristian och Hästpojken. Martin var dock så wasted vid det laget att det intrycket avdunstade ganska fort. Efter båten styrde äventyrskompasset mig till två 92:or i en kundvagn och jag lyckades inte neka efterfesten. Det var ett sjukt oväntat nedslag i ännu en klassisk riktning inom göteborgskultur, bratskidz!

Jag får känslan ibland att barn till rika föräldrar behöver seriös hjälp med att hantera dett! De är så förvirrade, har oerhörd prestationsångest, ideal som känns alldeles för dammiga för deras små barnalockar och en kass kvinnosyn. Nya inslag sedan jag rörde mig i kulturen senast var det spår globaliseringen gett. Värdkillens pappa har tydligen köpt upp något sprittillverkningsföretag i kina och som resultat står nu på andra sidan jorden några korkade men nyfikna svennar och dricker resultatet. Förhoppningsvis var det ett spritföretag men egentligen kunde det lika gärna varit råttgift, läkemedlssprit, tändvätska etc! Den genomskinliga flaskan med oidentifierbar lukt (SUPERÄCKLIGT) var endast prydd av kinesiska tecken i massor och en fetstilssiffra på 62%.

När jag vaknade från mitt avdeckningskoma av att en av dem låg och spydde från sängkanten gick jag direkt ut och vandrade hem i gryningen efter ett äventyrsmässigt fulländat göteborgskalas.

No comments: