2010/09/02

Det GÅR att rädda världen

Idag satt vi en hel universitetsklass med aspirerande dokumentärfilmsproducenter och en universitetslärare i tystnad och handelsmässig likgiltighet efter att ha tittat på filmen Burma- Reporting from a closed country om det mänskliga rättighetsförtrycket i Burma. Jag kan inte göra något exakt citat men lärarens inställning var att det inte var någonting som vi kunde göra som gjorde mer nytta än skada. Att det inte fanns någonting att göra!!!!!! Jag var i så stor chock och äcklades så att jag inte kunde tänka klart. Hur kunde de se en så skickligt skildrande film och missa budskapet, att desstu fler vi är som går ihop t.ex som i detta fall mot den militärjuntan som för närvarande har landet i låst förtryck, desstu mer makt förlorar de?

Demokratins makt är superstark men den kräver att varje röst tar sitt ansvar. Jag erkänner gärna att jag inte visste riktigt hur jag skulle tackla, hur jag reagerar på att påminnas om hur mycket de männskliga rättigheterna förbises på många håll i världen men istället för en djup suck och en axelryckning så försökte jag ta tag i det. Slutligen hittade jag efter att ha läst mer på amnestys hemsida möjligheten att skicka ett brev till justitierådet. Jag vill verkligen gå en kurs från amnesty eller liknande organisation så att nästa gång jag hamnar i en så hemsk situation som idag när dessa människor som egentligen ska gå i spetsen för att engagera sig för världen och istället sitter som lobotomerade muppar kan jag enklare sprida hopp och förändningsmöjligheter. Jag upplever en liknande okunskap om t.ex Sverigedemokraterna. Alla vet att man inte ska rösta på Sverigedemokraterna för att de i princip är rasister och främst främlingsfientliga och alla tycker synd om Judarna som dödades under världskrigen men nästan ingen förstår varför främlingsfientlighet är en dålig grej. Jag vet inte heller tillräckligt, det får kanske bli ett annat inlägg.

Situationen idag gjorde mig verkligen chockad och upprörd över Sverige. Jag har förlorat jätte mycket respekt för den läraren. Även för mina kurskamrater men jag tror att det var många som inte egentligen höll med, men pga att det är en ny klass och lärarens auktoritetsposition, inte riktigt framhöll sina åsikter.

Jag mailade till min fadder och bad henne maila hela klassen med länken till amnestys burmakampanj och jag hoppas såklart att de flesta kommer att ta de två minuterna för att faktiskt i alla fall försöka göra en något humanare värld.

God natt från en väldigt arg men något hoppfull Mia

Köp en t-shirt med de mänskliga rättigheterna som tema och där en del av priset går till amnesty! Sjukt snygga också.
http://shop.nudiejeans.com/system/search/search.asp?c=160&g=0&b=23

1 comment:

Mirrhedjuret said...

Förstår din irritation till hundra procent!!

Håller också med angående Sverigedemokraterna - varför är det egentligen så fel att rösta på dom?

Ett av de starkaste skälen emot deras politik är deras sätt att förenkla världen och de problem som finns. Att peka ut en grupp som blir syndabockar och roten till allt ont (invandrare) är skrämmande lätt - men tar oss egentligen ingenstans.

Att tro att alla Sveriges samtliga problem går att lösa så fort vi slutar ta emot invandrare är vare sig sant eller på något sätt logiskt. Förutom att vi faktiskt inom en snar framtid BEHÖVER arbetskraftsinvandringen då befolkningen blir äldre, har vi en rad ytterligare problem som snarare har med den "svenska" majoriteten att göra än just invandrare.

Krångliga regler för att få arbetstillstånd, segregation och strukturell diskriminering - var kommer allt det i in i bilden? Ska det också skyllas på "invandrarna" själva?

Invandringen i form av flyktingar som t.ex. behöver vård och inte kan få jobb kostar mycket pengar. Så är det. Gratis universitet, fri tandvård hela ungdomstiden och gratis sjukvård kostar ännu mer pengar... Frågan är var vårt medmänskliga ansvar börjar och slutar? Hur rättfärdigar man att vissa får hjälp och andra inte? Varför ska man, bara för att man råkar vara född på ett visst ställe med ljus hy garanteras en rad rättigheter andra inte ska få?


SD förenklar världen. Det är svart och vitt, rätt och fel. Om det varit så lätt så fine. Men det är det ju aldrig... Att lura människor att tro att det finns ETT problem som behöver utrotas hjälper inte Sverige idag. Det är rent ut sagt farligt... Det är endast en billig och enkel väg för att vinna lätta röster från missnöjda personer.

Är myckt nyfiken på allt Skövde har att erbjuda, fortsätt skriva!!!
Saknar dig här i Lund.
xxx