2010/04/06

Utbildning 2010

Distansstudier är helt fenomenalt! Redan under inledningsföreläsningen utnyttjade jag flera av de fördelar som jag förespått så som att t.ex samtidigt som jag är officiellt närvarande kunna laga frukost, gå på , invända eller kommentera högt och passionerat samt pausa när intresset svek. På köpet får man även en vältränad laptoparm och eftersom jag kopplar in mina högtalare upplever jag en skön biokänsla.

Det vi har gjort hittills i antropologi, teori och metodkursen är dels att sätta oss in i etik, interjuvarteknik, undersökningssyften samt att praktiskt interjuva en kurskamrat. Jag hamnade i en tre-grupp vilket jag är väldigt glad för eftersom det har gett en människa bakom i alla fall två av namnen på mina tio kursare i min grupp. Innan dess tror jag att vi alla kände oss rätt osäkra och nervösa men nu tror jag att den här kursen kommer att bli bra och vi kommer att lära oss mycket.

Saranna visade sig också bo i London så vi möttes upp på mitt favoritkafé, den kungliga salongen, och hon genomförde sitt utfrågande av mig där. Hon har växt upp på många olika öar, allt från Hawaii till att senare slå sig ned på Gotland där hon gick gymnasiet. Hon har läst en genuskurs i Cambridge och är min nya skattkista till människa. Hon har förvaltat hennes upplevelser med stor vetgirighet och förståelseambition och har så mycket kloka åsikter samtidigt som hon bara är tjugo år och fortfarande är så pass ny i världen. Har jag nämnt att hon alltid bär med sig ett anteckningsblock? God knows att jag är svag för anteckningsblock...

No comments: