2010/03/15

A satisfied mind

Dagens musiktips är Jeff Buckleys låt satisfied mind. Den är som en sövande kopp thé i en melodisk terapiform. Utmattad men tacksam rundar jag av min dag med den fantastiska musikpredikan. Idag har jag testjobbat på ett cafe på södra sidan floden och fick uppleva hur hemskt det kan vara att behöva ta vilken skit som helst bara för att ha råd att äta och betala hyra. Managern var rätt snäll och det var inte en otrevlig vistelse men att städa,städa,städa med en skev kvast, diska i ett skabbigt hål i väggen och inte få mer ut av kundkontakten än ett givande och tagande av matvara och pengar för en kass lön hade varit en mycket bitter vardag. Första veckans lön tar chefen tydligen som en "deposition" så att ingen ska smita utan att jobba sin uppsägningstid! Om det är någonting jag inte vill vara så är det att vara bitter. Världen är för mycket av ett smörgåsbord för det.

Jag har dock en jobbinterjuv för en bar och resturang på torsdag där personalen verkade störtsköna. Jag har alltså börjat söka andra jobb i staden för att breda mina inspirationskanaler och mitt upplevelsespann. Det börjar verkligen bli härligt ute nu, parken luktar gräs och jag vänder gärna kappan efter en spontan värmebris åt något okänt håll. Nu när jag väl är igång känns det konstigt att jag inte har testat mina vingar förut men det är även faktoren att jag har flyttat ihop med Nathan som gör att min ekonomi kommer vara mer oberoende av en fast och pålitlig inkomskälla så som Pipeline erbjuder.

Idag stängde sommarintagningen för studier. Jag valde två små distanskurser och två som går i stockholm i fall jag skulle få fnatt och kasta in handuken i den här staden. Det finns mycket jag inte gillar med den här staden så som t.ex att turismen gör allt ogreppbart, det är en flod där folk bara strömmar igenom och mycket av kultur och platser har suddats ut av all blixtfotografering. För exempel har Camden blivit ett ställe där turister hänger för att se rockare och coola och smutsiga katter festa i legendarisk Pete Doherty style men allt allmänna ögat ser är bara varandra. I en dold källare någonstans hänger de kanske men det är oerhört svåråtkomligt. Samtidigt finns det oerhört många fenomen och strömmningar i den här staden som är jätte spännande att följa. Det är en så extrem pengagenerator och världsmotor samtidigt som många dricker öl och kliar sig på pungen framför tv'n mesta delen av tiden. Fascinerande!


1 comment:

Kim Nordlund said...

ÄSLKAR att du är igång med din blogg igen! Du skriver helt underbart! Saknar dig hjärtat!