2008/12/28

Truth and Time

För att börja i den faktiska och extremt konkreta änden till detta dagboksinlägg så kan jag informerar att jag sitter på tåget från Göteborg till Stockholm. Varken på väg hem eller på väg ifrån. Jag har haft en underbar helg. Jag känner mig som exakt samma människa som förut men samtidigt har vi nog alla växt i vår storslagenhet. Att lyckas med att skapa ett äventyr, en upptäcksresa i samma stad som man slitit ut vardagslunket i många sena tonårsår är att vara ganska fantastisk anser jag. En eloge till nyfikenhet,öppenhet, alkohol, pojkar och gammal vänskap. Inglasning, ram och paradplats på väggen för efterfest, mellanfest, förfest och frukost på vasagatan. Men främst till oss som har modet och glädjen till att orka måla dessa livets tavlor. Mina erfarenheter visar att det är ganska lätt att virra bort sig i en livsföring som inte ger något utrymme för livsglädje. Sorligt va? Vuxna är bra på det. Jag anser inte att jag måste någonting. Är det bortskämdhet eller allas fria val att ta?

Det var en lättnad att se det nya uttrycket i några gamla vänners ögon. Sorg och smärta har äntligen fått de lata dagarnas lätjja och plats att läka. Känner även själv av denna frid. Det är fantastiskt att få bara vara en människa och inte bli bedömd efter prestation dagligen. Självklart är jag sugen på att ge mig tillbaka in i att utforska vilka begåvningar jag belönats och/eller strävat mig till men det finns så mycket annat männskligt och världsligt som är vackert.

Nathalie får mig alltid att ifrågasätta hela min värld. Tack. Samtidigt så måste jag väl våga inse att de vägar som andra tar inte nödvändligtvis måste passa mig. Även om det är läskigt att välja en filosofi som någon som man håller så högt, för deras insikt och vishet, inte delar. Jag ser definitivt på tillvaron i ett bredare spektrum efter denna helg. Bara för att vi har festat ihop så betyder det knappast att jag undgår rikheten i era personligheter! Ni mina vänner är mina största inspirationskällor. Musikerna finns där också men jag har överskattat dem lite. De är bara månen och ni är solen. Er vishets strålar sprider sig in i mitt nya livs alla vrår och det ska bli intressant att utforska vad som gömmer sig i skuggorna nu när jag kommer tillbaka.

Det är tråkigt att lämna er men jag känner äntligen att det finns människor som väntar på mig dit jag är på väg. Med något nervösa steg vandrar jag framåt med solen i ryggen. Truth and time tells all.

No comments: