2008/12/24

God Jul


Sedan jag updaterade er senast har tiden tickat fort. Vid förra inlägget så slöts en knut på säcken. Framför mig fanns allt och ingenting och att hantera sådana abstrakta begrepp är alltid svårt för oss med båda fötterna på jorden och blicken inte mycket högre än nån meter över marken. Min lösning i att inte veta vad min tillvaro skulle innebära blev att fullständigt lita på äventyrskompassen. Slaget är aldrig förlorat förräns du sitter på ruta ett igen, hemma i fylke. Så när Moa kom och röjde igenom stan som den tornado hon alltid lyckas driva upp omkring sig så passade jag på att verkligen virrvla runt. Vi hade en sofistikerad kväll på teatern med gratis krubb, vin, luciatåg och humorföreställning som var en sådan underbar sammanstrålning av insikt, ifrågasättande och skrattsalvor över människans samtida egenheter. Detta följdes av vår klassiska hänkning på 7/11 och undergroundmässig svart och knarkklubb ute i Solna. Inte en scen jag skulle dra mig till allt för ofta men det lämnade mig knappast oberörd.

På lördagen gottade vi oss i de välbehagande båsen på Knast och njöt av den alltid höga standarden på både vin, musik och ögongodis. Då efterfesten kommer relativt tidigt pga klubbens öppetider var det en självklarhet att jag och moss följer med en nuttig pojk på husesyn. Om det är det som man kan kalla att få sitta på golvet i ett studentrum med en trave skivor, en laptop, tv och smal säng. Efter att få dragit M.Krunegårds älskade fras "Tack, men, NEj" vandrade jag sedan vidare från st eriksplan då två tredjedelar av sällskapet inte längre orkade använda läpparna till ljudlig konversation. Fortfarande med en känsla av att det fanns fler äventyrspoints kvar att plocka på helgens bana fortsatte jag min poängpromenad mot syrran för att i alla fall dryga på min kväll med att håna hennes sällskap som tydligen skulle varit något överförfriskade.

I väntan på att de skulle komma hem tog jag chansen att värma de frusna tio i en trappuppgång i grannporten. Cirka fem timmar senare sitter vi tio personer, varav åtta nakna, och njuter av den där efterfestmagin som jag hoppas att ni kan relatera till. Visst är det skönt när man ibland snubblar på människor som man kanske har kännt hela livet, bara det att man aldrig träffats?

Det visar sig att det är ganska donnereska folk jag kommit att göra med. De läser journalistik och/eller historia kontra idéhistoria på Södertörns Högskola. Ett ihopföst nummerutbyte resulterade i att jag fick vara groupie på den kårspelningen två i gänget sedan hade på onsdagen. Där på kåren träffade jag ännu fler sådana människor som jag är bortskämt van vid att ha omkring mig. Ni känner väl igen er i beskrivningen som smarta, undrande, roliga och självdistanserade charmtroll?

Sedan följde en parmiddag alias filmkväll tre mil utanför stan hos Monica. Kan verkligen rekommendera den blogg som hon Andreas har (paret i gänget) http://andreassomnell.webblogg.se/index.html För det är sanningsenligt faktiskt Sveriges bästa blogg som jag har läst i alla fall.

På jobbet är det också fullt upp. Ibland med jobb, ibland med irritation över Ingrid, ibland med vanlig highschool intriger. Jag och Emma var ute i Lördags och det var väldigt kul och erhört spännande att få bonda med henne. Även hon passar bra in i min vanliga umgängesmall av rolig, akademiskt begåvad, bra människotolkare, psykiskt sjuk och ruskigt söt.

Nu är då julen här och ännu en rosett ska snart bindas runt säcken för ännu en ny era är på väg då ett nytt år kommer, tiden vänder, fåglarna byter kurs igen, min levnadsperiod ska officiellt dokumenteras som lite längre etc etc. Vi får väl se vad som knackar på. Jag vet att jag kommer öppna dörren i alla fall, utan att kika i titthålet.

GOD JUL !

No comments: